Wednesday, February 07, 2007

Shiraz, nej tack!

Då har det provats ordentligt med viner från Australien. Wine Australia arrangerade en provning i Köpenhamn och där fanns mycket att prova. Det hela var upplagt som en stationsprovning, man gick helt enkelt runt med sitt glas och provade fritt. Rent provningstekniskt är det kanske inte jättebra, trångt, mkt folk och en hög ljudnivå är ju knappast idealiskt. Så det blir inte så mycket "seriöst" provande, däremot får man möjligheten att jämföra en stor mängd viner och mer än så är det egentligen inte.

Hur var vinerna då? Några var mycket bra, men tyvärr var det inte så många som lämnade ett bestående intryck. Inte nödvändigtvis för att det var dåliga viner, snarare var dom väldigt likriktade. Vid det sista bordet jag besökte tog det faktiskt emot lite när jag blev erbjuden att prova en shiraz. För det är ju druvan precis alla använder och dom har inga problem med att driva upp alkoholhalten och frukten.
Det var i det här läget jag bestämde mig för att det var dags att gå hemmåt. Nästan 40 viner provade på ungefär 2 timmar var lite för mycket. Tyvärr missade jag bland annat Henschke men jag hade nog inte fått ut så mycket av det vid den här tidpunkten.

Topp 3 Vita
Green Point Chardonnay Reserve 2003
Tyrells Semillion Vat 1 1999
Cape Mentelle Sémillon Sauvignon Blanc 2005

Topp 3 Röda
Schubert Estate Shiraz 2004 (undataget som bekräfar regeln)
Bird in Hand Cabernet Sauvignon Nest Egg 2004
Cape Mentelle Cabernet Sauvignon 2001

Med tanke på förutsättningarna kan jag tyvärr inte ge några riktiga omdömen/anteckningar. Precis utanför listan var Mollydooker "2 left feet" och Tim Adams Riesling.

I morgon är det dags igen, då blir det Barbaresco under (förhoppningsvis) bättre omständigheter.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home