Monday, February 05, 2007

Butiker i Köpenhamn

Jo jag vet att jag mycket av det som skrivs här berör Danmark. Men det är blir ju rätt så naturligt när Köpenhamn ligger i närheten. Dessutom anar jag att det redan finns en och annan blogg som är mer Stockholmsorienterad.

Men även om man inte är bosatt i Skåne tar det inte så lång tid att ta sig till Köpenhamn. Själv tycker jag att tåg är det smidigaste sättet, särskilt eftersom man då hamnar mitt i smeten så att säga.
Så om det finns någon där ute som vill göra en resa till Köpenhamn för att botanisera i vinutbudet tänkte jag tipsa om några butiker.
Rent generellt kan man väl säga att franska viner dominerar, särskilt Bordeaux och Bourgogne. Skillnader i pris då? Tja ibland är det billigare, men oftare kanske lite dyrare. Men visst kan man fynda.
Butikerna jag listar här finns i centrala Köpenhamn, men skulle man hitta ett vin som finns i en butik i en annan del av landet finns det en räddning. Jag kan inte garantera att det funkar överallt, men när jag beställt från Atomwine har dom helt enkelt skickat vinerna Poste Restante till valfritt postkontor i Köpenhamn. Så är det bara att hämta sitt paket innan man åker hem. Helt klart värt att kolla upp. Men vidare till butikerna:

Erik Sörensen Vin, St. Kongensgade 124-126
Stort sortiment av Bordeaux, Bourgogne men också en del Italienskt, bla äldre årgångar av Barolo från Borgogno.

Kjær & Sommerfeldt, Gammel Mønt 4
Butiken i sig är trevlig med ett bra utbud av Italienska viner och maltwhisky, men huvudnumret är deras Skatkammer. Där säljer dom viner på kommision så letar du efter äldre årgångar är detta perfekt. Hittar du drömvinet på hemsidan, se då till och ring i förväg och kolla så att det fortfarande finns kvar. Uppdateringar sker tyvärr för sällan.

Esprit Du Vin, Snaregade 6
Ekologiska viner, stort utbud av Bourgogne och Champagne. Dock rätt så dyra.

Sen ett par stycken jag inte besökt själv eller bara tittat in i som hastigast:

Bacchus Vinkælder, Store Kongensgade 32
Ludv. Bjørns Vinhandel, H. C. Andersens Boulevard 42
Theis Vine, Sølvgade 94
Österreich Vin, Esplanaden 3

Listan får väl uppdateras efter hand, har ni egna tips på vinbutiker hör gärna av er.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home