Monday, February 05, 2007

Langlois Chateau

Jag kunde inte hålla mig till onsdag utan öppnade, när tillfället presenterade sig, en flaska Langlois Chateau Vielle Vignes 2002. Från Loire gjort enbart på Chenin Blanc och finns fortfarande på några få Systembolag för 145 kr.

En fin något utvecklad gyllene färg är det man slås av först. Sedan kommer den fantastiska doften och slår mot en. Massor av mineral, flinta(nästan rökig), citrus och äpple, senare anar man också lite ylle. Den behöver helt klart tid.

Smaken är till en början en besvikelse, inte dålig på något sätt bara lite kort och i mitt tycke alldeles för enkel. Friskt så det förslår med lite citrus även här. Men också smaken genomgår lite av en förvandling och blir fylligare mer komplex och får antydan till oxidation.

Det här är helt klart ett vin som vinner på att dekanteras i några timmar, nu gjorde jag inte det utan öppnade flaskan i går kväll, provade lite satte i korken och provade i dag igen. Det var också här "förvandligen" skedde, jag har forfarande kvar en flaska och den tänker jag inte röra på några år. Att det är ett vin med potential att lagras vet jag efter att ha provat en 1990 av samma vin. Gäller bara att hålla sig borta, faktikt tycker jag bättre om den här flaskan än den jag drack i somras.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home