Tuesday, January 30, 2007

Glas

Tidigare har jag inte brytt mig så mycket om vilka vinglas jag använde. Visst lite koll och intresse har jag väl haft men inget jätteseriöst. Nu har det börjat ändras, mest på grund av att jag har ett hittat ett glas, eller snarare en serie glas som jag tycker om.
Det är Orrefors Differenceserie, jag gillar utseendet, kvaliten och viktigast av allt de är trevliga att dricka ur. Nu finns det ju hur många olika glas som helst i den serien men jag tänkte i alla fall till en början nöja mig med 3 glas. Ett för vitt vin, ett för rött och Champagneglaset.
Det var just med det sistnämnda glaset jag började, för Champagneglas har jag aldrig tidigare haft något jag verkligen gillade. Flute glasen kan väl se okej ut men ofta tycker jag att de är alldeles för klumpiga och även om det är okej att dricka ur dom förlorar man så mycket aromer. Men det är inget problem med det här glaset, nästan lite kupat i botten och sedan avsmalnade längre upp. Det var på en Chamapgneprovning med Richard Juhlin jag insåg hur mycket glasen verkligen betyder, då drack vi ur hans designade glas men dom påminner mycket om varandra.

Så vad finns det för nackdelar då, som jag ser det bara en, priset. Jag har inget emot att betala för kvalitet och jag förstår att en del saker måste kosta pengar för att bli bra. Men, man kan köpa mycket gott vin för en uppsättning Differenceglas. Dom kostar ungefär 300 kr st, så det blir en del pengar. Visst det finns en del trevliga alternativ, men jag lägger hellre 300 kr på ett glas jag verkligen gillar än 150 kr på ett glas som bara är okej.
Nu har jag ändå köpt på mig litegrann genom att profitera på andras olycka, eller riktigt så illa är det inte. Men jag har köpt mina glas på utförsäljningar där butiken har gått i konkurs. Men nu när jag är hemma i Småland några dagar(därav den knappa uppdateringen) tar jag nog en tur till Strömbergshyttan där glasen tillverkas.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home