Thursday, February 15, 2007

Maten på mitt sätt

Det har varit mycket ett par dagar nu och lite tid för bloggande men nu är jag igång.
Maten på förra veckans provning ska avhandlas, så här följer menyn med mina egna förslag.

Pilgrimsmusslor med oxsvans, bondbönor och kalvconsome
Alla delar i rätten var mycket välgjorda, perfekt halstrade musslor och god consomé. Tyvärr hängde delarna inte ihop riktigt och det var ingen superhit till vinet heller. Jag hade hellre sett en något mildare consomé som hade mixats med smör, persilja och lite citronzest. Det hade funkat bättre med musslan och inte gjort bort sig med vinet heller.

Tryffelpasta med tomatconfit
Pastan i sig var väl okej, tomaterna goda, men ingen höjdare. Hellre då en ravioli med ricotta och en krämig tryffelsås. Bra till vinet dock.

Gnocchi med kalvbräss, nötskum och fänkål
God bräss, nötskummet såg man inte mycket av, för lite fänkål. Dessutom också en sky som påminde mycket om consomén i första rätten och såsen till varmrätten. Mer grönsaker, mer knaperstekt gnocchi, hoppa över såsen och öka på skummet. Bra till vinet.

Kalv med polenta, rotfrukter och sky
Kalven var bra, rotfrukterna saknade lite smak och polentan var lite för salt. Rätt så lätt att göra bättre. Bra till vinet.

Ljummen osttarte med vinegrette på granatäpple.
Här skulle jag nog inte ändra på något, särskilt vinegretten var kanon.

Allt som allt var det ändå gott, det största problemet låg kanske ändå i att vinerna var så lika varandra. Det hade kanske behövts lite variation för att få till en bättre meny, men nu var det ju barbaresco som gällde.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home