Sunday, April 01, 2007

Capannelle

Capannelle ligger i närheten av byn Gaiole i Chianti Classico, efter en trevlig lunch på Le Contrade i närheten åkte vi upp för den långa backen till vingården.
Capannelle är en av de mindre producenterna, man gör inte fler 80000 flaskor årligen. Oftast brukar jag inte skriva om eller tänka så mycket på själva "vineriet", men här var det svårt att låta bli. Jag har nog aldrig varit i en sådan ren miljö när jag besökt en vingård. Inte tillsymelse till smuts, mögel, damm eller vinfläckar. Särskilt imponerande med tanke på att flaskorna lagras i en 2-3 år innan de säljs, men även där var det fläckfritt. Vi provade tre viner:

Capannelle Chianti Classico 2001, kommer jag ihåg rätt var det 90% Sangiovese och resternade Colorino och Canaiolo.
Medelstor doft med röda bär och lite jordighet, i munnen medelfyllig med körsbär och örter, inte så hög syra och en del tanin. Utvecklades bra i glaset.

Solare 2000 "Supertuscan" 80% Sangiovese, 20% malvasia
Komplex doft med vanilj och lite ek till en början, sedan kommer det också tobak, mycket trevlig. Mjuk, rund och medelfyllig, bra balanserad forfarande för ung. Behöver några år till i flaskan eller dekanteras till dess. Chiantin känns plötsligt mycket enkel i jämförelse. Men ändå inget jag vin jag skulle köpa, priset känns inte helt motiverat.

Vino da tavola 1999 100% Sangiovese
Från halvflaska, både doften och färgen börjar att få fina mognadstoner. Mörkt röd frukt, timjan och tobak finns i både doft och smak. Taninerna gör sig fortfarande väl påminda. Mycket bra, kanske bäst av alla tre.

Undrar ni liksom jag varför inte vinet med 100% Sangiovese heter Chianti? Man tyckte tydligen att det räckte med en Chianti bland produkterna, varför det inte blev Vino da tavolan har jag inget bra svar på.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home