Friday, March 16, 2007

Riesling

Jag gillar Riesling, nej jag älskar verkligen bra viner på Riesling. Det är också därför nästan 30% av mina viner är just Riesling, men jag försöker bättra mig, jag lovar. I alla fall bestämde jag mig för att tunna ut beståndet och öppnade två flaskor, vi börjar väl med den minst imponerande:

Veldenzer Kirchberg Riesling Auslese 2005

Den här köpte jag för någon månad sedan på ren impuls och för att priset var nedsatt med 30kr. Hur var den då? Färgen var betydligt mer utvecklad än jag hade trott, men de hänger väl också ihop med mognaden på druvorna. Doften kändes söt och påminde lite om riktigt söta muscatdruvor, vit choklad och jordgubbar hittade jag också. Vad det var ont om var istället mineral och citrus. Även om doften var tilltalande så var den ändå rätt så enkel.

I munnen var sötman det mest framträdande, sedan återkom dofterna också i smaken. Fortfarande med endast spår av mineral och någon syra fanns inte alls. Första intrycket var lite av en besvikelse, den saknade helt enkelt lite elegans och dominerades av den söta frukten. Bara lite syra hade gjort en stor skillnad, trots detta kom jag flera gånger på mig själv med hur svårt det var att sätta ned glaset. Mycket lättdrucket men för priset(106kr/0,5 L) är jag ändå inte helt nöjd. Lär knappast försämras med lagring men jag ser inte poängen, inget jag kommer köpa mer av.

Det kommer jag däremot göra av nästa vin:
1998 Jos. Christoffel Jr. (Christoffel-Prüm) Ürziger Würzgarten Riesling Kabinett
En riktig höjdare som jag köpte av Atomwine för ha något dricka under tiden jag väntar in 2005 år viner.
En fin gyllene färg, men det första intrycket var ändå doften. Jag behövde bara öppna flaskan för att känna dessa fantastiska aromer. I glaset ännu tydligare förstås, det finns inte mycket som slår doften av en mogen riesling. Mineral så koncentrerat att man tänker på disel, gummi och stenkross. Fet, oljig och faktiskt lite knuten trots åldern. Senare öppnar den sig lite mer och avslöjar blommor och citrusdofter.

Smaken var minst lika bra som doften, kanske till och med bättre med mineral och söta citrusfrukter, även här söta druvor. En del sötma men också en fräsch syra som liksom återställer balansen. Dessutom en lång eftersmak, visst finns det en och annan skönhetsfläck men det bryr jag mig inte om. Särskilt med tanke på priset, ca 100 Sek, frakt inkluderat. Det här ska jag köpa mer av, mycket mer. Håller utan problem några år till.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home