Tuesday, March 20, 2007

Intryck

Hemma från Götet igen, utbildningen som var själva skälet till resan ska jag inte gå in på. Varför, tja inte nog med att det var tråkigt, det var dessutom i många fall ett rent hån mot mitt yrke. Så då går jag tillbaka till det roliga, mat och vin.

Det blev ett snabbt besök på Avenyn 1, jag käkade inget utan tog bara en öl, tanken var egentligen att dricka lite gott från vinoteket men det var abonnerat. Därför kunde jag bara som hastigast titta in och såg att det bland annat fanns Peter Lehman Mentor och Pichon Baron att välja på. I övrigt var det först och främst en rikigt schysst och påkostad lokal, det blir helt klart ett nytt besök.

Sen vidare till Björns Bar, vi kan väl kalla det "bakficka" till Kock o Vin. Där blev det först lite löjrom som var god, inte så mycket mer att säga, löjrom är ju löjrom liksom. Till varmrätt en god gryta på ankconfit, limabönor, vita bönor och puylinser, dessutom lite rotfrukter. Det var en rikig höjdare och prisvärt för 145 kr. Till detta drack jag först ett glas Taittinger, som var bättre än jag kom ihåg, fräsch, relativt mjuk med bra brödighet. Till varmrätten Chateau Puy-Blanquet 1999, mycket trevlig utvecklad doft, typisk bordeaux, medelfyllig smak med rätt så mycket tannin.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home