Wednesday, February 21, 2007

Le Volte

Vad kan passa bättre att öppna när man planerar en Italienresa än ett italenskt vin?
Inte mycket, även om kylan i dag skulle behöva dämpas med en grappa. Nåväl, i måndags kväll öppnade jag en flaska Le Volte 2004. Jag har provat en flaska tidigare och det var ett bra vin men inget särskilt. Hade det blivit bättre sen sist, nja det var ungefär som jag kom ihåg det.

Mörkt röd inte så intensiv färg. Medelstor doft, till en börjn nästan bara röd frukt men med lite tid i glaset även fat och örter. Timjan, kanske lagerblad och en nästan söt doft av katrinplommon. Inte alls så dumt till slut men inget särskilt.

Smaken är medelfyllig och till en början rätt så enkelspårig, mycket frukt, inte så mycket taniner och lite syra. Rätt så trist, men nästa dag är det betyligt bättre. Frukten har tonats ned något och lämnar plats för örter och choklad.

Spara gärna era flaskor något år till eller dekantera tills dess.
Det är absolut ett bra vin, men jag tycker inte det har det där lilla extra som får mig att vilja köpa det igen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home